PRO UCHAZEČE – PROFIL ŠKOLY
Autor: Cipínová Jana <cipinova(at)gymck.cz>,
Téma: O škole,
Vydáno dne: 14. 03. 2008
Profil Gymnázia v Českém Krumlově
1. Vzdělávací a výchovné cíle
Gymnázium v Českém Krumlově nabízí 3 typy studia: osmileté, šestileté a čtyřleté. V současné době studuje na gymnáziu 491 studentů v 18 třídách. Studenti by si měli v průběhu studia důkladně osvojit základy oborů na středoškolské úrovni, avšak bez předčasné odborné specializace. Gymnázium není nijak zaměřeno, proto by absolvent měl být připraven ke studiu na všech typech vysokých škol. Student si však během studia vybírá volitelné předměty, které odrážejí jeho zájmy a měly by vést k nadstandardním znalostem. Volitelné předměty jsou v učebním plánu zařazeny již od druhého ročníku.
Každý absolvent by měl být schopen používat spisovný mateřský jazyk a zvládnout minimálně dva cizí jazyky v úrovni B1 – B2; v případě zahraničního pobytu C1. Během studia by měl získat matematické, přírodovědné i společensko-vědní znalosti; tyto znalosti by se měl naučit používat v souvislostech. Měl by být schopen vnímat kulturu a rozumět jí. Kromě znalostí a dovedností by měl student získat sebejisté vystupování a naučit se za pomoci dovedností prezentovat výsledky svého studia. Prioritou je příprava k vysokoškolskému studiu, avšak studium gymnázia připraví studenty i pro výkon nejrůznějších povolání. Nedílnou součástí vzdělávání je výchovné působení na rozvoj osobnosti každého studenta, vzdělání a vzdělávání je jednou z kvalit lidského života. Za zvlášť důležité kompetence absolventa gymnázia považujeme:
- Naučit se přebírat zodpovědnost sám za sebe – výchova k samostatnosti
- Naučit se přemýšlet a kriticky myslet, naučit se rozlišovat podstatné od nepodstatného
- Ochota k celoživotnímu vzdělávání
- Využití kontaktů se zahraničím
- Pěstování zdravého životního stylu včetně sportovních aktivit
2. Jak těchto cílů dosáhnout - priority školy
A. Péče o talentované studenty
Škola se účastní všech olympiád a soutěží vyhlašovaných MŠMT. Nejlepší seminární práce vysílá také do Středoškolské odborné činnosti (SOČ). Podrobné výsledky a umístění jsou uváděny každoročně ve výroční zprávě. Škola obsazuje přední místa v okresních kolech, dosahuje však dobrého umístění i v regionálních, případně ústředních kolech. V minulých letech získala škola např. tato umístění v národních a krajských kolech soutěží:
2003/04
– ústřední kola
3. místo ve španělštině (1.místo v kraji)
7. místo ve francouzštině (1.místo v kraji)
- regionální kola
1. místo pro webovou stránku školy
2. místo v ruštině
2.a 3.místo v chemické olympiádě B,
3. místo v CHO A, 3. místo v CHO D
3. místo ve fyzikální olympiádě A
3. místo v zeměpisné olympiádě D
2004/05
– ústřední kola
4. místo v angličtině (1.místo v kraji)
6. místo v dějepisné olympiádě (1. v kraji)
- regionální kola
1. místo ve fyzikální olympiádě A i D
2.-3.místo v matematické olympiádě A
6. místo v matematické olympiádě C
1. místo v ruštině,
1. a 3. místo ve francouzštině
3. místo v zeměpisu
2005/06
– ústřední kola
1. místo „Příběhy bezpráví“
1. místo v literární soutěži University in New York in Pratur, 3. místo Eurorebus
6. místo angličtina (1. místo v kraji)
- regionální kola
1. a 2. místo v angličtině
1. a 3. místo ve francouzštině
1. místo v chemické olympiádě B a 3. v C
1. místo ve fyzikální olympiádě C a F, 5.místo – FO A a D
2. místo v zeměpisu
2. místo v dějepisu
2006/07
– ústřední kola
3.-4. místo FO (1. v kraji)
4. místo v ruštině
- regionální kola
1. místo FO kategorií A, B, D
5. místo CHO A
2. místo MO C
1. místo v ruštině
4. místo v angličtině
2007/08
– ústřední kola
1. místo FO kat. A
zlatá medaile na světové olympiádě. ve F
1. místo – Matematický klokan
10. místo CHO – A
Eurorebus – účast
- regionální kola
1. místo FO A
3. místo MO A
4. místo CHO A
4. místo MO B
3. místo CHO C
3. místo Mat. klokan
2. místo ZO C
2. místo ZO D
4. místo CHO D
2. místo v němčině SŠ
2. místo ve francouzštině B1
2. místo ve francouzštině A1
4. místo ve španělštině SŠ
3. místo v ruštině II.
4. místo v ruštině I.
Škola podporuje všechny studenty, kteří chtějí absolvovat roční nebo kratší stáž na zahraniční škole. Každoročně vysíláme 4 studenty do Bavorska (Gastschuljahr in Bayern). Ostatní individuální pobyty podporuje škola povolením individuálního studijního plánu. V roce 2008 získali 2 studenti stipendium Open Society Fund pro roční studijní pobyty na soukromých školách v USA a ve Velké Británii.
B. Kvalita vzdělávání
Škola se snaží vnitřní evaluací zajišťovat svoji kvalitu. Jedním z opatření je pravidelné testování v projektu VEKTOR (Scio). Obdobné testy jsou používány v Národní srovnávací zkoušce, kterou ve stále větší míře využívají vysoké školy pro přijímání studentů. Výsledky testů obdrží studenti a zabývají se jimi předmětové komise.
V mezinárodním výzkumu Pisa 2006 dosáhli naši studenti v testu přírodovědné a čtenářské gramotnosti 19. a 20. místa ze 66 vybraných gymnázií, což je výsledek nadprůměrný. Při takovém hodnocení je nutno brát v úvahu, že naše škola se nachází v malém městě a nespecializuje se.
Škola sleduje úspěšnost přijímání na vysoké školy – v posledních 10 letech se úspěšnost zejména absolventů víceletých gymnázií pohybuje mezi 92 – 100 %. Je však nutno dodat, že v dnešní době při stále rostoucím počtu míst na vysokých školách má toto kritérium již menší vypovídací schopnost.
Škola dbá na vybavení pro výuku všech předmětů, informační a komunikační technologie jsou pro nás prostředkem kvalitní výuky. V současné době jsou k dispozici dvě učebny informatiky, každý předmět má alespoň jednu odbornou učebnu s prezentační technikou. Ve škole je multimediální sál a pět interaktivních tabulí, další modernizace je plánována během příštích dvou let.
Kromě výuky se škola snaží nabízet studentům i jiné formy získávání znalostí - jsou to projekty (v poslední době Výuka Šumavou), exkurze, studijní soustředění (např. týden v Praze), lyžařský a sportovně-turistický kurz, výměnné pobyty (SRN, Norsko, Slovinsko, Francie).