Zadání je opět k dostání na nástěnce před učebnou fyziky.
NEŘEŠ – 5. kolo, 12.2.2013 – 1.3. 2013
Svišti
Motto: Matematika nám osvětluje nejskrytější pravdy a vynáší je na světlo.
(Leonard Euler)
1) Určete poslední dvojčíslí čísla
1 + 1∙2 + 1∙2∙3 + 1∙2∙3∙4 + ... + 1∙2∙3∙...∙2012∙2013
2) Najděte nejmenší přirozené číslo, které končí číslicí 6, přičemž po přehození této číslice z konce na začátek dostaneme čtyřnásobek původního čísla.
3) Paní učitelka Smolná připravila pro svou třídu písemku ve třech verzích, aby žáci nemohli opisovat. V každé verzi zadala tři hrany kvádru a úkolem bylo vypočítat jeho objem. Úlohy si ale dopředu nevyřešila, a tak netušila, že výsledek je ve všech třech případech stejný. Pro zadání použila tyto délky hran: 12, 18, 20, 24, 30, 33, 70 a ještě další dvě přirozená čísla, která jsme vám neprozradili. Určete zbylá dvě čísla. Který z kvádrů má největší povrch?
NEŘEŠ – 5. kolo, 12.2. – 1.3. 2013
Želvy
Motto: Matematické problémy jsou tím využitelnější v praxi, čím obtížnější je jejich řešení.(Kvak)
1) Kvak a Žbluňk se přeli o to, kdo umí plavat rychleji. Vystartovali z protilehlých břehů. Poprvé se míjeli ve vzdálenosti 6 metrů od levého břehu. Po doplutí k k protilehlému břehu se otočili a plavali zpět. Když se setkali podruhé, byli vzdáleni 2 metry od pravého břehu. Jak široká je řeka v místě, kde proběhl závod? Ze kterého břehu startoval Kvak, jestliže víme, že vyhrál?
2) Je dán rovnostranný trojúhelník ABC, jeho těžiště T a kružnice k(S;|ST|) taková, že A, B k (takže kružnice k prochází body A, B a těžištěm). Dokažte, že:a. Body C, T, S jsou kolineární, tj. leží na jedné přímce. (2 body)b. Bod C leží na kružnici m(S; 2∙|ST|) (4 body)
3) Určete hodnotu výrazu . (tentokrát dáme dokonce nápovědu: zaveďte substituci a = , b = , určitě to pomůže) ....celé zadání zatím jen na nástěnce